Deze rijhulpsystemen zijn in 2022 verplicht

Deze rijhulpsystemen zijn in 2022 verplicht

Om welke systemen gaat het?
In de EU-Verordening van eind 2019 (Verordening (EU) 2019/2144) staat omschreven welke systemen verplicht in de auto gemonteerd moeten zijn. Het gaat om:

  • Achteruitrijcamera
  • Gegevensrecorder voor incidenten
  • Intelligente snelheidsbegrenzer 
  • Noodremsysteem
  • Parkeersensoren
  • Rijbaanassistentie
  • Verbeterde veiligheidsgordels
  • Vermoeidheids- en smartphonegebruik-waarschuwingssystemen
  • Voorbereidingen voor een alcoholslot
  • Voorruit met veiligheidsglas om zwakke weggebruikers bij aanrijdingen te beschermen

Intelligente snelheidsbegrenzer
Vooral de intelligente snelheidsbegrenzer, ISA, deed stof opwaaien. De naam deed overkomen als een speedlimiter waarbij verkeersbordherkenning gebruikt werd om de auto niet harder dan de toegestane snelheid te laten gaan.
In werkelijkheid blijkt het om een rij hulp te gaan dat via systemen als adaptieve cruise control, de navigatie en verkeersborden langs de weg de bestuurder op de toegestane snelheid attent maakt. Dit kan doormiddel van een geluidssignaal en een knipperend symbool in het instrumentenpanel, maar ook door middel van een (lichte) rem ingreep.

VZR vroeg haar leden of dit systeem verschil gaat uitmaken. Ruim 45% van de zakelijke rijders gaf aan nog nooit van ISA te hebben gehoord. Bovendien wil 38% niet dat een systeem de snelheid gaat controleren. Slechts 16% is positief, 8% vind het een veilig en noodzakelijk systeem en 8% verwacht dat het de berijder zal helpen.

Werking van rijassistentiesystemen
Het is van belang dat bestuurders de werking van deze rijassistentiesystemen kennen en dus begrijpen hoe het gedrag van de auto hierdoor beïnvloed wordt. Daarnaast werken deze systemen niet feilloos, vaak is de infrastructuur hier debet aan. Het wegennet is nog niet gestructureerd genoeg om deze rijassistentiesystemen ten alle tijden te laten werken. Denk bijvoorbeeld aan rijbaanassistentie op een polderweg, door het ontbreken van rijstrookmarkering werkt het systeem niet voldoende.

Eigen verantwoordelijkheid
Daarom is het van belang om te benadrukken dit soort systemen er zijn om te assisteren. De bestuurder is altijd eindverantwoordelijk. Ook kunnen zaken als de juiste bandenspanning, rijden met gordel en het juiste onderhoud aan de auto de veiligheid ten goede komen.

 


 TradeVision Automotive

Heeft u een vraag omtrent de mogelijkheden van achteraf montage van deze producten neem dan contact met ons op via onderstaande gegevens:

TradeVision Automotive

Proostwetering 24m

3543AE UTRECHT - LEIDSCHE RIJN

Telefoonnr.: 030-241 2032