Deze rijhulpsystemen moet elke auto volgend jaar hebben

Deze rijhulpsystemen moet elke auto volgend jaar hebben

De komende jaren gaat je auto zich steeds meer bemoeien met je rijstijl, of je dat nou leuk vindt of niet. Als je nu al geen auto hebt die van een of ander rijhulpsysteem is voorzien, dan kun je er op rekenen dat je volgende auto of die daarna dat wel aan boord heeft. Maar wat doet nu zo'n rijhulpsysteem? En vooral, wat doet het niet?

Hoofdtaken die Advanced Driver Assistance Systems (ADAS) voor de bestuurder regelen

  • Snelheid vasthouden en afstand bewaren tot de voorligger
  • Noodstop maken als dat nodig is
  • Auto binnen de rijstrook houden
  • Helpen met achteruitrijden en inparkeren

Mark Maaskant van Prodrive Academy, een bedrijf dat verkeersveiligheid- en gebruikerstrainingen verzorgt, is stellig over het functioneren van ADAS. "Ja, hier wordt het verkeer echt veiliger door. Ik vind het dan ook goed dat EuroNCAP, de Europese instantie die verantwoordelijk is voor botsproeven, tegenwoordig ADAS-systemen ook test en daar een score aan koppelt."

In een internationaal onderzoek onder ruim 70.000 bestuurders zegt 57 procent dat ADAS een ongeluk heeft helpen voorkomen. In een in 2019 verschenen rapport over de veiligheidseffecten van ADAS stelt het Instituut voor Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid dat "per saldo" verwacht mag worden dat "auto's uitgerust met ADAS een gunstig effect op de verkeersveiligheid" hebben. 

Belangrijk om te weten wat hulpsystemen niet doen

Hoe groot dat effect is, hangt uiteindelijk af van het gedrag van de bestuurder. Daarvoor is het van belang dat bestuurders weten dat hun voertuig voorzien is van ADAS. Uit verschillende onderzoeken blijkt steeds weer dat een overgrote meerderheid van de bestuurders geen weet van ADAS heeft. "De systemen kunnen het autorijden veiliger en comfortabeler maken, mits op de juiste manier gebruikt. Alleen zijn consumenten te weinig op de hoogte van de aanwezigheid en juiste werking van deze rijhulpsystemen", zegt de ANWB.

Om dat te verbeteren is in 2019 de ADAS Alliantie opgezet, een samenwerkingsverband van 42 organisaties, overheidsinstanties, belangenorganisaties en bedrijven. Ook de ANWB is lid. Gezamenlijk willen zij de bekendheid van ADAS vergroten.

Zelf doe je er goed aan je te verdiepen in het instructieboekje van je auto om te zien of je auto is voorzien van rijhulpsystemen. Als het je niet duidelijk wordt hoe deze systemen werken, vraag dan aan je dealer om het je uit te leggen. Het verwarrende aan al die systemen is dat ze niet allemaal in dezelfde combinatie voorkomen, en ook niet allemaal op dezelfde manier werken. Kijk daarom goed wat de hulpsystemen in je auto kunnen en wat ze niet kunnen.

Het is niet ondenkbaar dat de komst van meer technologie betekent dat nieuwe auto's stilaan duurder worden. Dat moet je volgens Maaskant wegstrepen tegen de maatschappelijke kosten van verkeersonveiligheid. "Voor Nederland zijn deze kosten 15 miljard euro per jaar. We hebben nu jaren gehad dat auto's steeds veiliger worden voor inzittenden, en ik ben blij met de trend dat we auto's steeds veiliger gaan maken voor overige verkeersdeelnemers en met name zwakkere verkeersdeelnemers als fietsers/bromfietsers en voetgangers."


 TradeVision Automotive

Heeft u een vraag omtrent de mogelijkheden van achteraf montage van deze producten neem dan contact met ons op via onderstaande gegevens:

TradeVision Automotive

Proostwetering 24m

3543AE UTRECHT - LEIDSCHE RIJN

Telefoonnr.: 030-241 2032