Die wijzigingen zijn inmiddels gepubliceerd in Verordening 2019/2144 (de ‘nieuwe GSR’). De GSR (Global Safety Regulation; Verordening 2009/661) regelde in hoofdzaak twee dingen: het gaan hanteren van Reglementen i.p.v. Richtlijnen, en de introductie van een aantal nieuwe voorziening op bepaalde voertuigcategorieën (zoals AEBS, schakelindicatoren, LDWS, milieu-eisen banden, ESC, en TPMS.)
Met de nieuwe GSR wordt een groot aantal ‘moderne’ (veelal elektronische) veiligheidsvoorzieningen verplicht gesteld.
Voor alle motorvoertuigen worden de volgende systemen verplicht:
- intelligente snelheidsondersteuning
- ondersteuning van de installatie van een alcoholslot
- vermoeidheids- en aandachtswaarschuwing
- geavanceerde afleidingswaarschuwing
- noodstopsignaal
- achteruitrijdetectie
- gegevensrecorder voor incidenten
Voor trucks en bussen worden de volgende 3 veiligheidssystemen verplicht gesteld:
-
- waarschuwingssysteem voor het onbedoeld verlaten van de rijstrook
- geavanceerd noodremsysteem
- geavanceerde systemen die voetgangers en fietsers in de nabijheid van de voor- of zijkant van het voertuig kunnen detecteren en die een waarschuwing kunnen geven of botsingen met deze kwetsbare weggebruikers kunnen vermijden,
en er worden eisen gesteld aan:
-
- een betere directe zichtbaarheid van kwetsbare weggebruikers vanuit de bestuurdersstoel
Voorschriften voor aanhangwagens/opleggers in nieuwe GSR
In de ‘oude GSR’ was voor personenauto’s de eis inzake een TPMS (Tyre Pressure Monitoring System) opgenomen. Die verplichting wordt in de nieuwe GSR uitgebreid naar andere categorieën voertuigen, waaronder aanhangwagens en opleggers van de categorieën O3 en O4.
Ingangsdata
De ingangsdata voor TPMS op de EU-categorieën O3 en O4 zoals genoemd in de nieuwe GSR, zijn:
- voor nieuwe typegoedkeuringen: op 6 juli 2022
- voor nieuwe registraties : op 7 juli 2024
Bij de individuele toelating van voertuigen in Nederland hanteert de RDW bij nieuwe eisen in principe de datum van nieuwe typegoedkeuringen van de EU; dat zou voor TPMS dus betekenen 16 juli 2022. Die datum zou dan moeten komen te staan in de ‘Individuele goedkeuringseisen en wijze van keuren’, versie 1 juli 2022.
Zodra wij eind 2021 concepten daarvan hebben ontvangen van de RDW, zullen wij u informeren hoe de eisen inzake TRPMS hierin verwerkt zijn.
Inhoudelijke eisen TPMS voor zware voertuigen
Er zijn nog geen eisen geformuleerd voor de TPMS-systemen in zware voertuigen. De EU zegt in de nieuwe GSR: ‘de Commissie stelt door middel van uitvoeringshandelingen voorschriften vast betreffende de uniforme procedures en technische specificaties voor bandenspanningscontrolesystemen (voor zware voertuigen)’.
De eisen voor de TPMS-systemen voor personenauto’s en bestelauto’s staan in ECE Reglement 141. Het is op dit moment nog niet duidelijk of de eisen voor TPMS op O3 en O4 gebaseerd zullen gaan worden op de eisen in R 141.
Wij zullen u op de hoogte houden van de concepten van de eisen voor TPMS voor zware voertuigen als die beschikbaar komen.
Heeft u een vraag omtrent de mogelijkheden van achteraf montage van en TPMS systeem neem dan contact met ons op via onderstaande gegevens:
TradeVision Automotive
Proostwetering 24m
3543AE UTRECHT - LEIDSCHE RIJN
Telefoonnr.: 030-241 2032